Första inlägget

Hej,

Svante heter jag och jag studerar spelgrafik i Visby. Min grupp, nr 8, gör ett spel där man som stjärnmäklare på en planet känd som Planet Suburbia är yttersta ansvarig för planetens försvar mot utomjordingar. Spelet ska vara en snabb space shooter där man ska jonglera planetens invånares välmående, mätt i marknadsvärde och se till så att inga oönskade landar (och sänker marknadsvärde). Jag har varit ansvarig i gruppen för att skissa/utforma husen som ska stå på planeten samt utomjordingarnas skepp. När jag har gjort det så har jag tagit ett tidigt beslut om att de båda ska vara i kontrasterande form till varandra. Tanken är att utomjordingarna ska flytta med sina hus, så jag tog inspiration från futuristiska hus och skapade några ganska runda rymdskepp/hus att utgå ifrån. Deras olika egenskaper i spelet ska vara oberoende från varandra vilket jag hade i åtanke.

När jag sedan skulle sketcha husen som planetens fantastiska förorter ska bestå av så tittade jag på modern arkitektur med mycket glas och raka former, vilket fungerar bra mot rymdskeppens rundare former. Spelet kommer gå snabbt och alla objekt kommer vara ganska små så silhuett kommer vara viktigt. Dessutom gjorde jag rymdskeppen symmetriska och husen asymmetriska. Jag vill verkligen att rymdskeppen ska se trevligare ut än husen på marken, medans husens form skall kännas kall och opersonlig. Spelaren ska fortfarande känna att planeten är värd att försvara. Vad jag hoppas att vi ska få spelaren att ifrågasätta huruvida hen är hjälten i sagan istället för att det ska vara ännu ett spel där man skjuter utomjordingar ”för att det är det man gör i spel”.

I vår grupp så är vi tre olika personer som jobbar på det grafiska upplägget, mina skisser skickar jag vidare till våran clean-up artist, som ser till att linjer är rena, saknar linjer som tangerar varandra, och sedan skickar det vidare till vår colour-artist som ser till att färgerna i världen är välbalanserade och gör ser till att himlen och marken i spelet inte ser plottrig ut.

För att underlätta cleanup-arbetet har jag gjort mina skisser tydliga och utan för många småstreck. Jag har velat att grundidén med formen ska vara tydlig så jag har gett olika ytor snabb textur för att visa på olika material och använt relativt tydlig blockning för de inte ska se så platta ut.

sketches.png

Bilden föreställer några sketcher som jag skickade vidare till clean-up. De översta fem bilderna är utomjordingarnas skepp  och de nedre är designer för hus.

4 reaktioner på ”Första inlägget

  1. Tjena Svante!

    Jag vill bara börja med att jag älskar dina teckningar! Det är sant som du säger att husen ser väldigt moderna och häftiga ut, med många häftiga detaljer. Även skeppen som utomjordingarna har grymt ballt designade tycker jag, med deras runda former som ser ut som någon slags blandning mellan flygande tefat och hjälmar.
    Enda jag inte riktigt förstod var hur själva spelet fungerade, om utomjordingarna når husen flyttar dom in då? Är det utomjordingarnas hus eller är det människornas hus som du har gjort skissar till. Skulle gärna vilja höra lite mer om designbesluten, då jag inte riktigt förstår meningen ”jag ville verkligen att rymdskeppen skulle se trevligare ut än husen, medan husens form skulle kännas kall och opersonlig.” Min gissning är att man ska känna sig mer som ”the bad guy” om man skyddar sina kalla opersonliga hus från snälla alien, vilket är väldigt intressant och jag gärna skulle höra mer om 🙂
    Sen skulle jag gärna se mer om hur du har gjort dessa skisser, vilka program du använt, vad för verktyg etc, om du känner för att skriva lite extra. För någon som inte vet så mycket om ert koncept och hur spelet funkar skulle det även vara kul att höra lite mer om den delen 😀
    /Gustav Larsson

    Gilla

  2. Hej Svante.

    Gillar att du gör en kort presentation av erat spel, dina ansvarsområden och även gruppstruktur. Vidare så har jag kollat anvisningarna för blogguppgiften och ditt blogginlägg känns lite kort. Det ska vara minst 400 ord långt så du kunde utvecklat lite mer på både presentationen och sen din reflektion när det kommer till dina artefakter. Sen hade jag sett över strukturen i arbetet och har en klarare röd tråd i inlägget. Flödet i texten blir bättre då och det blir lättare för läsaren att hänga med i ditt resonemang då.

    Med det sagt så fyller ditt inlägg resten av kriterierna. Det är glasklart vad du arbetat med och det är intressant att läsa om din tankegång när det gäller designen av utomjordingarnas skepp såväl som bostäderna som finns på planeten. Att de båda parternas bostäder står i kontrast med varandra låter som ett klokt designval. En annan kommentar är att det här nog är den lyxigaste förorten någonsin. När det gäller rymdvarelsernas “hus” så tycker jag inte att dom ser trevligare ut än jordbornas utan tvärtom, med undantag för rymdskeppet längst till vänster. Om du har målet att husen ska se hemtrevligare ut så hade jag arbetat vidare på dom. Inser också att det är en utmaning då dom också, till en viss grad, se ut som funktionella rymdskepp.

    Som avslutning måste jag säga att du verkligen är en skicklig artist. Skisserna är rena och klara. Perspektiven fungerar etc.

    Keep up the good work.

    Gilla

Lämna en kommentar