Inlägg #3 Star Wars-inspiration

Hej, bloggen!

Ännu en vecka har gått och arbetet går framåt. Denna veckan tänkte jag prata om animation. Jag har gjort några stycken vid det här laget och jag tänkte visa en som återkopplar till förra veckans ämne, nämligen spelarens in-game chef som kommer in som en svävande projektion och säga saker, lite som i Star Wars. Jag lade in den tilltänkta bakgrunden för att tydliggöra hur det kommer se ut i spelet.

Syftet med chefen är att han ska hjälpa spelaren och ge den information från andra sektorer samt skrika på spelaren om det går dåligt, eller tvärtom, belöna spelaren med hurrarop om det går bra.

animerad-boss

Just nu går den i ultrarapid och pratbubblan är högst preliminär, men ungefär så.

Jag började med att göra klar en relativt neutral chef. Jag tänker inte försöka animera ansiktsuttryck och kroppsrörelser då jag är så oerfaren. Det skulle krävas otroligt mycket arbete för att göra snyggt och det skulle inte tjäna spelet särskilt mycket heller. Just nu tänker jag bara göra ett antal olika poser/ansiktsuttryck som får representera de olika typerna av feedback som han ska kunna ge spelaren.

Så när jag var hyfsat nöjd med den neutrala posen så ritade jag en rätt enkel svävande projektor, det är ju rymdålder trots allt, och klippte av hans fötter för att förtydliga effekten av att han inte är där egentligen. I framtiden kanske jag klipper av honom högre upp, för att göra honom större och tydligare.

Sen ritade jag ett ljustblått/cyan(igt) ytligt grid ovanpå honom och gav honom ett lager av samma färg i lägre opacitet över. Sen fuskade jag och flyttade de lila lamppanelerna runt om svävaren för att få den att se ut som den snurrar och pulserar lite. I takt med den pulseringen så ritade jag ett skinande lager i samma cyanfärg runtom honom och ändrade opaciteten i den samt hela chefen mellan bildrutorna (dvs framesen) för att ge en flimrande effekt. I samma takt gjorde jag en effekt under svävaren som kommer fungera som skelett att bygga på. Det är en ganska jämn animation, den ska bara se lite häftigare ut. Borde förmodligen sänka opaciteten på den också, eftersom svävaren inte ska skjuta ut rockringar under sig.

Det sista jag gjorde var att få svävaren att just sväva lite upp och ner, men jag använde inte tillräckligt med bildrutor i resten av animationen, så den effekten ser inte så bra ut just nu. Jag insåg dock att den effekten går att uppnå med hjälp av kod på ett mycket enklare sätt, så det är onödigt.

Nästa steg blir att att göra passande in och utzoomningsanimationer för när han kommer in i och lämnar skärmen. Jag har redan en inzoomningsanimation nästan färdig. Jag kan ge en sneak peek.

inzoomning_boss

Saknar projektionseffekten och även denna går i ultrarapid. Jag vet inte riktigt varför.

Hörs nästa vecka! Ha det gött!

En reaktion på ”Inlägg #3 Star Wars-inspiration

  1. Nice job this week. Your text is easy to follow you explain it in simple terms so that people who lack experience within the field would understand, for that I commend you. You explain in detail what you’ve done and you also give a small recap on what you’ve already talked about from a previous week, this is very appreciated.

    I really think that your explanation of your short cuts with the hovercraft and with how you decided that the effect of it turning was prioritized rather than actually turning it seems to be a wise decision, especially considering the time restraints we have it is important to look for the most effective method.

    The cropping by the feet looks a bit weird, his feet look cut off. You could probably use a layer mask and then a gradient on it to make him blend in and thus making the transition smoother the transparency would also give it more of an ”artificial” feeling which could really bring out the holographic and sci-fi atmosphere.

    The fact that you were honest and explained why you have decided not to animate the body felt reasonable and It’s good that you considered how to compensate for the loss of expression with the body language.

    Gilla

Lämna en kommentar